Het kleine kustplaatsje is de afgelopen tien jaar getransformeerd tot een parel aan de Spaanse Costa del Sol. 🇪🇸
Met een focus op ‘de stadstuin van de Costa del Sol’ heeft Estepona geïnvesteerd in groene zones, wandelboulevards en een verbeterde infrastructuur.
Het historische centrum kreeg een frisse look: kleurrijke bloemen, vernieuwde pleinen, autovrije straten en een openluchtmuseum met meer dan 60 muurschilderingen.
Het resultaat? Een aantrekkelijke plek voor toeristen en een betere leefomgeving voor inwoners!Dit succes bleef niet onopgemerkt: Estepona was finalist voor de prestigieuze European City of the Year Award 2023.
Uiteindelijk werd Estepona bekroond als de op één na beste stad van Europa (Helsinki werd eerste), waarbij de jury de stad ‘inspirerend’ en ‘een voorbeeld’ noemde.
Estepona wordt nu geprezen om haar duurzame en inclusieve aanpak, waarin economische groei hand in hand gaat met respect voor het milieu en de lokale cultuur.
Ze laten zien dat citymarketing niet alleen gaat over grote steden, maar vooral over slim en strategisch handelen.
Misschien een inspiratie voor Nederlandse kustplaatsen? 😉