Masterclasses Citymarketing

Castro Citymarketing organiseert jaarlijks de Masterclass Citymarketing, een tweedaags programma waarin experts hun kennis delen over het succesvol positioneren van steden en regio's. Onder leiding van Frits Huffnagel, oprichter van Castro Citymarketing en ervaren citymarketingdeskundige, krijgen deelnemers inzicht in de nieuwste trends en strategieën binnen het vakgebied.

Upcoming: Masterclass Citymarketing 2025

De data voor de komende Masterclass zijn bekend: donderdag 3 april en woensdag 16 april. Dit jaar vindt de Masterclass plaats in het prachtige Amersfoort!

Hoe bouw je een sterk stadsmerk? Welke strategieën werken écht om bewoners, bezoekers en bedrijven aan te trekken? Dat leer je tijdens de tweedaagse masterclass citymarketing op 3 april en 16 april.

Ervaren professionals nemen je mee in de succesverhalen van verschillende steden en regio’s en je krijgt concrete handvatten om zelf impact te maken! Ook kun je als deelnemer een eigen case inbrengen.

Het programma:

3 april: Strategie & succesverhalen

🎤 Dennis Sille – directeur Citymarketing Amersfoort over The European City of the Year
🎤 Marc Meeuwis – voorzitter Stichting Netwerk Citymarketing Nederland en directeur Citymarketing Tilburg, winnaar Citymarketing trofee 2023
🎤 Cor Jansen – directeur Utrecht Marketing over regionale samenwerking en de ingebrachte cases van deelnemers

16 april: praktijk & ervaring

🎤 Lucas Bolsuis – burgemeester van Gemeente Amersfoort, welke lessen kunnen we leren van de burgemeester van The European City of the Year?
🚶‍♂️ Tour door Amersfoort – loop de route die de jury van Best City of Europe heeft gevolgd, inclusief lunch onderweg
🎤 Danny de Vries – burgemeester van Gemeente Oudewater en voorheen initiatiefnemer van de Twentse Ambassades.
🎤 Peter Kentie – Voorheen directeur Eindhoven365 en schrijver van het boek Share the Vibes over de strategie van Eindhoven en de cases van de deelnemers

De dag wordt begeleid door Frits Huffnagel van Castro Citymarketing, voormalig wethouder van Amsterdam (Iamsterdam) en Den Haag (Internationale Stad van Vrede en Recht).

Een unieke kans om te leren, te netwerken en de beste citymarketingstrategieën mee naar huis te nemen.

De inschrijvingen zijn geopend, dus wees er snel bij! Meld je aan via het formulier hier.

 

Alle eerdere masterclasses op een rij

Masterclass Burgemeesterseditie – try-out

Op 27 november 2024 vond de try-out van de Masterclass Citymarketing plaats in het gemeentehuis van Eemnes. Geerte Udo, voormalig directeur van Amsterdam&Partners, gaf een inspirerende presentatie over de samenwerking tussen publieke en private sectoren en hoe dit bijdroeg aan het internationale succes van Amsterdam. Peter van der Velden, oud-burgemeester van verschillende steden, zette de deelnemers met stellingen aan tot reflectie over hun rol als boegbeeld. De sessie werd door de burgemeesters als zeer waardevol ervaren. Dat smaakt naar meer!

Masterclass 2024

Op 18 en 19 april 2024 werd de Masterclass Citymarketing georganiseerd in Grand Hotel Karel V te Utrecht. Naast anderen gaven Arjan van der Born, directeur van ROM Utrecht, en Michiel Dijkman, directeur van Economic Board Utrecht, presentaties over stedelijke en regionale samenwerking gericht op economische vooruitgang. Het programma inspireerde deelnemers om verbindingen te leggen tussen lokale sterktes en bredere ambities.

 

Masterclass 2023

De editie van april 2023 vond plaats in Den Haag, waar het Haags DNA centraal stond. Hier spraken o.a. Saskia Bruines, wethouder Financiën, Cultuur en Economische ontwikkeling van Den Haag, en Sander Hanenberg, Head of Marketing & Customer Care bij The Hague & Partners. Daarnaast deelde Jos Vranken, directeur van NBTC, zijn visie op de koppeling tussen stedelijke marketing en het nationale toerismebeleid. De dag benadrukte hoe samenwerking en een sterk stadskarakter steden nationaal en internationaal kunnen profileren.

Masterclass 2022

In september 2022 vond de Masterclass Citymarketing plaats in Leiden, met als thema “City of Science”. Sprekers zoals Martijn Bulthuis, directeur van Leiden&Partners, bespraken strategieën om de stedelijke identiteit te versterken en bewoners te betrekken bij wetenschappelijke initiatieven. Ook Annemieke van Wegen-Delhaas, directeur van Blok Evenementen, deelde haar expertise in city branding en sprak over het succes van het Eurovisiesongfestival 2021 als promotiemiddel voor Rotterdam. De sessie toonde hoe wetenschap en cultuur kunnen bijdragen aan een onderscheidende stedelijke positionering.

Masterclass 2021

Tijdens de Masterclass Citymarketing in Eindhoven in 2021 was Peter Kentie een van de sprekers. Hij is directeur van Eindhoven365, de citymarketingorganisatie van Eindhoven. Kentie deelde de succesvolle merk- en marketingstrategie van de stad, die zich richt op technologie, design en kennis. Ook sprak Gert-Jan Hospers, bijzonder hoogleraar citymarketing en sociale geografie, over de citymarketing van binnensteden. Een geslaagde eerste editie!