Wat is het beleid van de overheid op een bepaald terrein, hoe beïnvloed je dat beleid, met welke ambtenaren, politici of bestuurders dien je daarvoor te spreken en wat moet je ze vertellen? Dat zijn vragen waar vrijwel alle bedrijven en organisaties regelmatig tegenaan lopen. Castro helpt je erbij.
Voor veel bedrijven en organisaties geldt dat de overheid ʻeen andere taalʼ spreekt. De meeste ondernemers en bestuurders hebben het in hun dagelijks werk niet over moties en amendementen, wetswijzigingen, concept-bestemmingsplannen, subsidieverordeningen en vergunningprocedures. Toch is het belangrijk om te weten wat er speelt ‘in de politiek’. Vroeg of laat kan het je bedrijfsvoering (enorm) raken. Castro heeft veel politieke ervaring en kennis en een goed netwerk. Wij adviseren bedrijven en organisaties hoe ze hun lobby het beste kunnen aanpakken. Het is cruciaal om hier op tijd mee te beginnen.
De wereld van de politiek en het lobbyen is dynamisch. Het is belangrijk om de juiste contacten te hebben en in te spelen op actuele ontwikkelingen. Cruciaal is het ook om vrienden te maken ‘als je ze nog niet nodig hebt.’ Door goede relaties op te bouwen wordt jouw standpunt en positie goed gehoord of krijg je zelfs ‘een stoel aan tafel’. Castro staat veel bedrijven en organisaties bij om dit zo effectief mogelijk aan te pakken en helpt ook contacten te leggen.
Lobbyen is een vak op zich. Castro Communicatie traint (nieuwe) bestuurders en directeuren en andere betrokkenen op het gebied van effectief lobbyen. Dat doen we interactief, met realistische en uitdagende cases en voorbeelden.
Weet jij hoe je het beste kunt lobbyen voor je doelen?
Weten wat voor gunstig of ongunstig beleid er mogelijk aankomt, is een belangrijke eerste stap voor een bedrijf of organisatie. Het is minstens zo belangrijk dat je op de juiste manier en op het juiste moment opkomt voor je belangen. Castro helpt hierbij.
Kun je je standpunten helder over het voetlicht brengen bij je stakeholders?
Weet jij bij wie je moet zijn om je (lobby)doelen te behalen? Bij Castro geloven we niet in onnodig dikke rapporten en plannen. Van groot belang is wel dat je duidelijk in kaart hebt welke stakeholders een rol spelen bij de onderwerpen die voor jouw bedrijf of organisatie belangrijk zijn.
Hoe effectief is de public affairs strategie van jouw organisatie?